top of page

North Shore Voyager Evolution - en sjöresa via Väderöarna. Av Kathrine Olufsen

#Hemester, #swemester, #staycation ord som mer än någonsin är uppe på tapeten men som för många som håller på med friluftsliv och paddling alltid har funnits där. Med pandemins framfart har dessa fenomen bara fått tydliga namn. " Hitta på saker hemmavid" "Njut av svenska natur" Med Bohuslän på baksidan som erbjuder starka och fantastiska naturupplevelser utan trängsel känner jag mig ytterst priviligerad som bor och lever här.

Detta blogginlägg handlar om en sjöresa från Grebbestad via Väderöarna och retur samt om kajakmodellen "North Shore Voyager Evolution" som är en doldis i djungeln av alla kajaker, men den förtjänar faktisk stor uppmärksamhet!

Vedholmen

I veckan innan midsommar hade jag och Torbjörn några lediga dagar nu innan högsäsongen tar vid. Våren hade varit ytterst omtumlande med den nya situationen som världen nu befinner sig i. På några veckor blev en säsong som var planerad in i detalj vänt upp och ner och det enda som var konstant nu var ordet "förändring" Man kan säga att vi behövde att släppa fastlandet och logga ut en stund.

Vi började i Grebbestad omkring lunch och hade egentligen inget speciellt mål utan vi paddlade söderut mot Fjällbacka. Vi satte kursen ut via ytterskärgården mot Långeskär - en ö i yttre kustbandet. Här mötte vi an annan paddlare och en norsk båt. Vi tog en paus för att kolla på sjökortet och mäta avståndet till Väderöarna - vi ville gärna dit men kanske inte idag. In över land låg ett rätt mörkt moln och en svag ostlig vind som sällan är den rådande vindriktningen på västkusten. Runt hörnet lurade kraftigare vindbyar i prognosen. Vi bestämde oss för att droppa Väderöarna just nu och paddla vidare i sydvästlig riktning mot Vedholmen vilket visade sig att vara ett klokt beslut Helt plötsligt från ingenstans kom den kraftiga ostliga vinden och rev upp vattenytan till vita gäss men 15-20 minuter senare var det åter lugnt på havet. Typisk beteende för ostlig vind kryddat med dåligt väder in över land.

Det blev ett kärt återseende med Vedholmen - det var ett tag sedan sist. Vedholmen är också en ö i yttre kustbandet med en fin liten tältplats och en finkornig sandstrand. Rätt exotisk faktisk!

Vedholmen en sommarkväll i Bohuslän, Sverige

North Shore Voyager Evolution 16.1

På denna tur hade jag valt att paddla North Shore Voyager Evolution som vi har på Nautopp Kajakcenter Grebbestad. Kajakmodellen kom under hösten 2018 men finns inte på North Shores officiella hemsida så det är inte så många som känner till den.

Jag tänkte att det kunde vara kul att prova något annat än min favorit "Valley Sirona 15.10" så valet föll alltså på North Shore Voyager Evolution 16.10.

Kajakmodellen finns i två storlekar Voyager 16.10 och Voyager 17.2 - eftersom jag är en mindre paddlare valde jag Voyager 16.1 och Torbjörn hoppade i den lite större modellen 17.2

Jag blev väldigt imponerad av kajakens egenskaper - en fantastisk kombination av snabbhet, kursstabilitet och manöverbarhet - sådant som i teorin är svårt att kombinera.

I jämförelse med Sirona är North Shore Voyager Evolution en turkajak med riktigt roliga play boats egenskaper. Sirona är en typrisk playboat men riktigt goda turegenskaper och förvånansvärd mycket packvolym. Jag gillar både modellerna starkt och de finns i fler storlekar så det finns en kajak för alla. Valley Sirona finns i 3 storlekar ( glasfiber) och Voyager Evolution i 2 storlekar ( glasfiber)

North Shore Evolution 16.1

Väderöarna

Nästa dag vaknade vi till ett lugnt hav och vi bestämde oss för att paddla till Väderöarna och Hamnarö för att äta lunch. Egentligen tycker jag inte om längre överfarter. Jag får liksom höjdskräck fast på havet. Det är som att man tappar referenspunkter och därmed balans när man lämnar fasta landmärken bakom sig - jaja alla har vi våra hjärnspöken.

Väl framme gled vi in i viken med två gamla fiskebodar som numera är öppen för allmänheten. Jag var väldigt nyfiken på insidan eftersom jag faktisk aldrig hade haft tillfälle att komma in. Hade hört från en kompis att det spökade där vilket så klart eggade fantasin och nyfikenheten ytterligare.

Varmt, varmt varmt - stekhet faktisk! Vi hade prickat in turen i en period av riktig högsommarvärme. Av erfarenhet vet jag att min kropp funkar bättre i kyla än i värme så vi stack därifrån igen efter lunch. Vi skulle ju hela vägen tillbaka till Grebbestad också.

Utsikt från Vedholmen mot väst
Kajakpaddling vid Väderöarna

Tillbaka på bryggan på kajakcentret i Grebbestad var kroppen lite mer trött men huvudet något mer lugnt. Kajaken fick 10 av 10 poäng. En riktig pärla faktisk!

North Shore Evolution 16.1 är 5,12 m cm och den lite större modellen 17.2 är 5, 23 m. Båda modeller kan provpaddlas och köpas hos Nautopp Kajakcenter Grebbestad